Vognebortsi

Вогнеборці

Вдосконалення цивільного захисту в Україні на місцевому рівні

Вогнеборці

Вдосконалення цивільного захисту в Україні на місцевому рівні

Залучення до пожежної безпеки – практики та ідеї

Попередження краще, ніж лікування. Ця відома фраза знайома, мабуть, кожній людині з дитинства. Однак, н а жаль, коли цей принцип є основою для стратегій зменшення ризиків та їх наслідків у західному світі (що може бути підтверджено будь-якою багатосторонньою угодою чи програмою цивільного захисту ЄС), пострадянські країни зазвичай менш впевнені в такому підході. В Україні патерналістські погляди та інституційна спадщина накладали обов’язок цивільного захисту, головним чином, на Державну службу з надзвичайних ситуацій до тих пір, поки не почалася реформа децентралізації, яку підтримували країни-члени ЄС та ЄС. Відповідно до головного принципу реформи – субсидіарності – публічні послуги повинні надаватись найближчою до споживачів спроможною установою. Це призводить до очікувань, що органи місцевого самоврядування почнуть досліджувати сферу цивільного захисту, яка є для них здебільшого новою. Оскільки органам місцевого самоврядування здебільшого не вистачає ресурсів для керування всіма напрямками, вони можуть трактувати цивільний захист як додатковий головний біль. Однак правда полягає в тому, що саме зараз – це найкращий час трансформувати підхід і переорієнтуватися на ефективну профілактику, а не на реакцію. А найефективніша профілактика ґрунтується на зміні ставлення та поведінки людей – підвищення обізнаності. 

Підвищення рівня обізнаності вважається основним компонентом стратегій первинної профілактики, спрямованих на зміну ставлення, поведінки та переконань людей і інформування широкої громадськості про наявні ресурси для вирішення проблеми. Підвищення рівня обізнаності – це двостороння вулиця, яка сприяє спілкуванню та обміну інформацією з метою поліпшення взаєморозуміння, а також мобілізації громад та всього суспільства для досягнення необхідних змін у ставленні та поведінці. 

Кожна кампанія з підвищення обізнаності повинна враховувати цільового одержувача повідомлень або іншими словами цільову аудиторію. Залежно від одержувача та бажаного результату такої комунікації, організатори кампанії відповідно розробляють активності (заходи) в межах кампанії: це може бути одностороннє інформування (наприклад, соціальна реклама) або заходи, орієнтовані на взаємодію з одержувачем, його залучення для зміни сприйняття ним/нею проблеми або навіть його / її навчання додатковим навичкам, які можуть допомогти вирішити проблему. 

У цьому плані спектр та різноманітність заходів з підвищення обізнаності можуть бути досить широкими, і лише креативність та ресурси встановлюють межі. Ця брошура пропонує ідеї та реальні практики як з України, так і з-за кордону щодо заходів в рамках кампаній з підвищення обізнаності. Це дослідження практик може дати українським органам місцевого самоврядування та організаціям громадянського суспільства натхнення та імпульс для проведення подібних кампаній на своїх територіях. 

Застереження: жодна згадка (ресурсу, інструменту, компанії) не може бути трактована як реклама, будьякі посилання та приклади надаються читачам для ознайомлення з практиками та продуктами, що існують, але не заохочують до конкретних закупівель (товарів, послуг тощо) 

Активності для підвищення обізнаності про пожежну безпеку: Діти

Діти – одна з ключових цільових груп у підвищенні обізнаності. Справді, найкращим варіантом є підвищення усвідомленості та обізнаності з раннього віку, що робить дотримання правил пожежної безпеки частиною особистої культури. Визнаючи важливість систематичної роботи з дітьми, ми, однак, також маємо зазначити, що ця цільова група є досить вразливою. Саме тому підхід повинен бути розроблений таким чином, аби сприяти щирому залученню дітей до діяльності, і в жодному разі це не має виглядати як вимоги до дітей чи певні очікування, яким вони мають відповідати. На жаль, існує багато практик, особливо в країнах пострадянського простору, коли заходи з дітьми використовуються просто для виконання показників певних інституцій. Наприклад, в Україні ви, напевно, чули про часті візити державних пожежних інспекторів до шкіл, коли всіх дітей просять (але насправді змушують) слухати нудну лекцію про пожежну безпеку під час перерви або замість уроку у спортивному залі. Очевидно, що такий підхід є, принаймні, неефективним, але також може бути і шкідливим. Замість того, щоб розвивати та виховувати природний інтерес до теми, він може призвести до недбалого ставлення до пожежної безпеки загалом, адже негативні спогади та ставлення до того одного «уроку» приклеїться до сприйняття теми в цілому. 

Конкурси тематичних малюнків

Конкурси тематичних малюнків – це, мабуть, одні з найвідоміших заходів в Україні щодо поширення обізнаності про пожежну безпеку серед дітей, які використовуються Державною службою з надзвичайних ситуацій на місцевому, регіональному та національному рівнях. Щороку конкурс проводиться, і кожен може надсилати свої малюнки. Хоча тематичний конкурс малюнків є звичайною практикою і за кордоном, тут ми хотіли б згадати кілька рекомендацій для місцевого самоврядування, якщо ви плануєте організувати подібний на своїй території.

Перш за все, мета конкурсу малюнків у цьому випадку, як не парадоксально, не повинна трактуватися як власне сам конкурс. Форма конкурсу використовується лише як підстава для організації заходу та залучення дітей (а опосередковано і їх батьків) до теми пожежної безпеки. Важливо розуміти, що на першому місці – не ЯК малюють діти, а ЩО і ЧОМУ вони роблять. Не кожна дитина має талант чи навички малювання. Сувора орієнтація на змагання розчарує безліч учасників та демотивує ще більше дітей навіть брати участь у ньому. У зв’язку з цим це не має бути змаганням з переможеними та переможцями. Звичайно, можуть бути головні та другорядні призи, але краще передбачити щось для кожного. Також критерії не повинні орієнтуватися на навички малювання, а на ідею малюнка.

Крім того, важливо організовувати таку діяльність ВИКЛЮЧНО на добровільних засадах. Натиск та зобов’язування ніколи не роблять дітей щасливими. Натомість завдання полягає у тому, щоб організувати середовище, де діти виражають себе і насолоджуються цим процесом, маючи у своїх думках тему пожежної безпеки. 

Наприклад, на наш погляд, підхід Державної служби з надзвичайних ситуацій потребує більшої гнучкості та менше формалізму.Приклад регламенту такого конкурсу можна знайти за допомогою QR-коду або натисканням кнопки Ctrl та курсором на зображення коду.

Іншим варіантом може бути проведення таких ініціатив навіть без очікуваних мистецьких результатів. Приміром це може бути урок малювання на тему безпеки з використанням рук замість кісточок. Необов’язково, що результатом цього стануть видатні малюнки, але це з’єднає отриману дитячу радість і задоволення з темою уроку (тобто пожежною безпекою). 

Також такі конкурси можуть мати інше жваве продовження. Наприклад, обрані малюнки можуть використовуватись для профілактичних постерів, які будуть друкувати та вивішувати на території громади протягом відповідного року

Іншою опцією може бути організація в громаді чогось на кшталт Мистецької стіни пожежної безпеки, де кожного року обрані малюнки відображаються на стіні у більшому масштабі. Таким чином діти матимуть мотивацію брати участь у конкурсі щорічно задля отримання свого роду місцевого визнання.

Тематичні вистави / дні поезії / вікторини

Тематичні вистави, дні поезії чи вікторини можуть бути ефективними заходами щодо залучення дітей до певної теми, і пожежна безпека не є винятком. Однак, як і у випадку з конкурсом малюнків, рекомендується перейти від звичного сприйняття цих заходів. Тематичні вистави чи дні поезії не є рідкістю в дитячих садках чи школах в Україні, хоча, як правило, це більше шоу для глядачів (тобто батьків), ніж для дітей. Якщо ми розглядаємо вистави як захід з підвищення обізнаності, ми повинні організувати їх орієнтованими на дітей, щоб вони насолоджувалися процесом і могли засвоїти нові знання чи навички шляхом виконання / запам’ятовування легких рядків / відповіді на запитання. Також важливо створити правильну атмосферу під час вистави, тому наполегливо рекомендується добре попіклуватись про відповідні прикраси та костюми. Наприклад, нижче ми надаємо фотографії підготовленого класу до таких заходів, організованого однією американською вчителькою, яка поділилась цим у своєму блозі. 

Враховуйте, що цей вид заходів не рекомендується підліткам або дітям, близьким до підліткового віку. Участь у публічних виставах у цьому віці може сприйматись як сором, тому це матиме зворотний вплив на формування особистої культури безпеки.

Крім того, вчителям варто задуматись, чи доцільно просити дітей вивчити тематичні віршики, пов'язані з пожежною безпекою. Це може накласти тягар очікування гарного виступу та зосередити дитину на стресі, що з’являється на сцені, а не на змісті «корисного» вірша. У багатьох випадках доцільніше вивчати смішні тематичні пісні або танці для менших дітей

Щодо вікторин, то їх можна використовувати під час тематичного заняття, присвяченого пожежній безпеці. Ми рекомендуємо цей інструмент, оскільки він допомагає не тільки залучати дітей, але й перевіряти рівень їх обізнаності. Кожен організатор може підготувати власні вікторини залежно від відповідних актуальних для громади ризиків, проте ми надаємо кілька прикладів за допомогою QR-кодів нижче. Один приклад вікторини був підготовленим українською вчителькою із Знам’янки, яка щедро поділилася ним публічно, а інший є частиною настільної гри Ріскленд від ЮНІСЕФ,, яка була адаптована для України проектом «Добровольці-вогнеборці». 

Талісмани

Загальновідомо, що спілкування з дітьми через персонажів є ефективним. Оскільки підвищення обізнаності, як ми згадували раніше, – це обмін інформацією, цей інструмент може бути також корисним. Міжнародна практика також доводить, що так звані «талісмани пожежної безпеки» приносять неабиякі результати. Наприклад, найвідоміший талісман – собака Спаркі, далматинець, одягнутий в пожежний костюм. Його активно просуває Національна асоціація з протипожежного захисту, неприбуткова організація, яка працює в США та Канаді, і використовує його скрізь! Брендовані товари, книги, мультфільми, іграшки. У Спаркі навіть є власний веб-сайт! Як результат, напевно, кожна дитина в Північній Америці знає цього персонажа і отримує необхідну інформацію від нього. Певною мірою уявити потенційний вплив такого інструменту можна, якщо припустити, що використання персонажаталісмана для підвищення обізнаності – це як попросити розповісти дітям про запобігання пожежам Святого Миколая чи Рональда Макдональда.

Подібним чином, ведмідь Смокі, американський талісман протидії пожежам в лісах, сова Вудсі, талісман лісової служби США, слон Велефант, колишній британський талісман пожежної безпеки, нутрія Форестін, чилійський талісман пожежної безпеки та захисту навколишнього середовища, просуваються органами влади і є добре знайомі дітям відповідних країн., До речі, Смокі та новий британський талісман Пожежник Сем також мають власні веб-сайти. 

На жаль, в Україні досі немає талісмана пожежної безпеки, який підтримується на національному рівні, проте в останні роки було декілька намірів створити його. Наприклад, український рух «Школа безпеки» у партнерстві з компанією «Фокстрот» підготував соціальні мультфільми на тему пожежної безпеки, де з’явились лисиця Фокс та робот Трот. Крім того, консорціум використовував цих двох персонажів під час дитячих заходів, однак, схоже, вони зараз їх не рекламують. Також у Державній службі з надзвичайних ситуацій у різних областях є власні тварини-талісмани (наприклад, іграшковий бобер у Донецькій області, іграшкове левеня у Львові тощо), але вони, схоже, не мають імен, тому ефективність талісманів все ще низька і потребує маркетингової кампанії. У 2018 році у гру Ріскленд було включено бобра та єнота як потенційні талісмани, однак подальших розробок з цього приводу немає.

Хоча поки у нас немає культури талісманів, починати ніколи не пізно. Громади можуть створювати свої власні, використовуючи, наприклад, місцевих тварин-ендеміків (якщо такі є), або навіть організовувати регіональне / національне міжмуніципальне співробітництво для співфінансування маркетингової кампанії талісману пожежної безпеки.

Веб-сайти Спаркі, Смокі, Пожежника Сема слугують також і ресурсними хабами для вчителів, де вони можуть знайти матеріали для уроків з пожежної безпеки. Ми заохочуємо вас також їх відвідати. Там є багато корисних листівок, ігор, які можуть використовуватись українськими вчителями. Ви можете попросити когось з громади з гарними знаннями англійської допомогти перекласти та адаптувати матеріали. Зауважте, що їх можна використовувати тільки у некомерційних цілях. Надаємо посилання нижче через QR-коди.

Тематичні мультфільми та онлайн-ігри

З поточним технічним прогресом відеоконтент стає основним каналом комунікації. Тим, хто хоче досягти успіху в підвищенні рівня обізнаності, слід звернути особливу увагу на такі інструменти, як мультфільми, відеотрансляції або онлайн-ігри. Перегляд тематичних відео чи онлайн-ігор може бути як частиною уроку в школі, так і приємним домашнім завданням. У зв’язку з цим талісмани є потужним доповненням до цього засобу, оскільки завдяки сюжетам та історіям образ талісмана для дітей стає героїчним, а сприйняття пожежної безпеки покращується.

Ми живемо в новій ері споживання інформації, тому інвестиції у відеоконтент можуть приносити значні повернення. Однак тут важливо розуміти, що тільки добре написані та добре зняті відео/мультфільм є ефективними, а створення такого відео є досить дорогим. З іншого боку, вже зараз є так багато готових інформаційних продуктів, що хорошою стратегією може бути адаптація та переклад тих відео, що вже існують. Залежно від ресурсів, які ви маєте, ви можете обрати власний шлях, але ми б хотіли поділитись посиланнями на декілька продуктів, які ви можете використовувати вже зараз. 

Як і у випадках з попередніми інструментами, основним джерелом натхнення та матеріалів для адаптації є веб-сайти організацій, що працюють у Північній Америці. Є продукти і інших країн, але вони здебільшого є лише на відповідних національних мовах, що ускладнює їх адаптацію через брак відповідних перекладачів на місцевому рівні. Однак ми також знайшли кілька тематичних мультфільмів українською мовою, які можуть бути корисними.

Як і у випадку з талісманами, виробництво тематичного відео контенту чи онлайн-ігор може бути питанням міжмуніципального співробітництва, оскільки такі продукти по суті належать до «суспільних знань» і є актуальними для всіх. Також місцеве самоврядування може просити громадські організації включати виробництво таких продуктів у їхні проекти залучення громадськості чи навіть співпрацювати з бізнесом у цьому питанні.

Наприклад, Американський Червоний Хрест разом і з студією «Дісней» створили мобільну гру «Варта монстрів» (Monster Guard), де доволі милі монстри вчать дітей як поводити себе під час надзвичайних ситуацій. Переходьте за посиланням через QR-код, аби переглянути трейлер.

Тема пожежної безпеки може бути цікавою для приватних компаній. Наприклад, Лего Груп запустила цілу серію конструкторів, присвячених пожежним командам. Не баріться переглянути чудовий міні-фільм у стилі Лего, яке також може бути використано у кампанії з підвищення обізнаності.

Настільні ігри

Очевидно, що коли йде мова про ґейміфікацію у навчальному процесі (глобальний тренд останньої декади), навчальні тематичні настільні ігри просто не можна оминути. Це є веселою забавою, стимулює соціальну взаємодію та обмін знаннями, а також забезпечує плавне засвоєння отриманої інформації. На 9 щастя, наразі існують різноманітні настільні ігри на широкий спектр тем, включаючи, наприклад, соціальні проблеми чи пожежну безпеку. Крім того, кожен вчитель чи фасилітатор здатний розробити власну настільну гру з певними правилами, розробленими для конкретної групи дітей або пов’язаними з відповідними ризиками громади. 

У 2018 році була опублікована українська адаптація настільної гри Ріскленд від ЮНІСЕФ, яку тепер можна безкоштовно використовувати в некомерційних цілях. Настільна гра включає картки з питаннями щодо цивільного захисту та екологічних ризиків, актуальних для України, додаткові міні-ігри та сценарії альтернативного використання гри. Детальніше про гру та готові до друку файли можна знайти за допомогою QR-кодів.

З творчим підходом настільні ігри також можуть бути перетворені на щось ще більш інтерактивне. Наприклад, команда “Добровольці-вогнеборці” надрукувала “Ріскленд” у більшому масштабі, використовуючи тканину для рекламних банерів. Таким чином діти повинні були наступати на карту власними ногами замість використання гральних фішок. Ця варіація гри була настільки популярною, що «велику гру» на їхнє прохання направляли до Лісовогринівецької та Мереф’янської громад; Львівське управління Державної служби з надзвичайних ситуацій та Михайлівська грамада зробили схожі ігри для себе самостійно, а кілька громад серйозно задумалися намалювати гру на підлозі у спортивному залі місцевої школи. 

Для дослідження закордонних товарів в цій сфері, можете перейти за посиланнями, які ми надаємо за допомогою QRкодів праворуч. Крім того, оскільки настільні ігри (особливо велика версія) не використовуються щодня, сусідні громади також можуть співпрацювати у цьому питанні. Також громади можуть просити організації громадянського суспільства про адаптацію інших ігор. 

Тематичні сувеніри та розмальовки

Коли йде мова про залучення дітей (але взагалі не тільки їх), то візуальна складова навчальних матеріалів та різних так званих тематичних сувенірів, які діти отримують під час заходів, є надзвичайно важливою. На жаль, іноді в Україні організатори профілактичних активностей недооцінюють її значення та наповнюють такі матеріали іконками, значками, малюнками абсолютно різних кольорів або масивними текстовими блоками. Натомість рекомендується, робити матеріали такими, щоб вони не тільки легко сприймались, а і були візуально привабливими. Іноді дизайн може бути навіть смішним та несерйозним – не хвилюйтеся з цього приводу – головне це привернути увагу дитини та прив’язати позитивні емоції до теми, а тоді це вже можна підтримати навчальною інформацією.

Незважаючи на те, що в Україні все ще бракує дизайнів сувенірів на тему пожежної безпеки, деякі продукти вже існують і доступні громадам. Крім того, тематичні сувеніри (особливо книжкирозмальовки) легко адаптуються із закордонних ресурсів, так як зазвичай у них не так багато тексту. В допомогу можуть прийти різні статті про сувеніри у стилі “зроби сам”.

Наприклад, тут ви можете знайти варіанти, як зробити «вогонь» за допомогою пластикових стаканчиків і кольорового паперу чи значок пожежника з картону. Нижче ви також можете знайти посилання за QRкодами до блогу однієї вчительки з-за кордону, де вона ділиться ідеями сувенірів та декорацій саме по темі пожежної безпеки, а також генератор тематичних розмальовок (ви можете завантажити звідти файли до друку). 

Також через QR-код з правої сторони (з синім обрамленням) ми надаємо доступ до дизайнів матеріалів, які були розроблені IREX в Україні та проектом «Добровольці-вогнеборці». Там ви можете знайти розмальовки, брошури, листівки, дизайн сумок, футболок, значків, наліпок, магнітів і навіть тимчасових тату (останнє було хітом серед дітей). Деякі приклади надаються на зображеннях нижче.. 

Літні табори

Літні табори є ефективним інструментом для активного залучення дітей до різних тем. Якщо ваша громада має місцеву або добровільну пожежну команду, ця діяльність може проводитися ними регулярно. Розробка програми літнього табору може бути різною і залежить від місцевих ресурсів, географічних особливостей, людського потенціалу тощо. Вона може включати фізичні вправи, уроки з пожежної безпеки чи поведінки вогню, екологічні проблеми, громадянську освіту, майстер-класи “Зроби сам”, безризикові пожежні тренування тощо.

Перед організацією літнього табору впевніться, що ви затвердили необхідні регуляторні документи та передбачили необхідні бюрократичні процедури для прийняття дітей до табору, адже організатори літніх таборів відповідають за безпеку та здоров’я дітей. Ви можете ознайомитись за посиланням з аплікаційною формою табору при пожежному департаменті Балтимора, перекласти і адаптувати її для своїх потреб. Крім цього, зверніть увагу, що літні табори можуть бути предметом міжмуніципального співробітництва. Оскільки літні табори можуть бути непоганою альтернативою дитячим садочкам (молодшій школі) для літнього періоду, запит на таку послугу може бути великим, а сусідні громади можуть формувати спільні групи (наприклад, з сусідніх сіл з різних громад). Організація літнього табору може фінансуватись місцевим самоврядуванням через місцеві програми превенції у сфері цивільного захисту, якщо громада може собі це дозволити, або навпаки – літні табори можуть бути платними послугами місцевої пожежної команди населенню за умови доступності цін. Також громадські організації та місцевий бізнес можуть співфінансувати цю діяльність.

Активності для підвищення обізнаності про пожежну безпеку: Молодь

Так само, як і діти, підлітки є важливою цільовою групою, однак заходи для них повинні бути, мабуть, ще краще розроблені і підготовлені, оскільки їх важче зацікавити певною темою. Підлітки та молодь мають значний потенціал для зміни культури безпеки в громаді. З одного боку, вони вже достатньо свідомі, щоб брати участь у більш серйозних ініціативах, з іншого – у них все ще менше зобов’язань та більше вільного часу, щоб вкласти їх у роботу громади. Крім цього, вони можуть бути потужними передавачами повідомлень (меседжів) в рамках кампанії з підвищення обізнаності, так як вони активно спілкуються як з дітьми, так і з дорослими. Однак, як правило, є й інша сторона монети – вони можуть легко відволікатися на соціальні медіа чи просто на цікавіші для них заходи. Ця сторона особливо актуальна в теперішній час, коли смартфони стали невід’ємною частиною нашого життя. Тому підхід повинен бути розроблений таким чином, що не тільки інформує їх про ініціативи, але й активно залучає їх, надає певної самостійності та відповідальності за прийняті рішення та поставлені завдання. Також важливо встановити процеси таким чином, щоб вони могли бачити результати своєї роботи чи участі, що, звісно, сприятиме їхній мотивації.

Спочатку ми б хотіли дещо уточнити про деякі активності, про які згадували раніше: дитячі табори, онлайн-ігри та конкурси тематичних малюнків. Ці активності підходять і для цільової групи підлітків та молоді, хоча і з іншими акцентами. 

Літні табори

Як і у випадку з дітьми, літні табори можуть бути актуальним інструментом для залучення підлітків чи навіть молоді до теми пожежної безпеки. Однак тут варто підкреслити, що ролі підлітків чи молоді повинні бути різними. Літній табір для підлітків повинен бути орієнтований на більш автономність, командну роботу, розроблення проектів, незвичні майстер-класи, які вони зазвичай не можуть відвідувати, використання специфічного обладнання чи пристосувань, наукові експерименти тощо. Також рекомендується поєднання з командними спортивними заняттями. Крім того, можна розглядати залучення підлітків як старших наставників до літнього табору для дітей або в якості вожатих табору.

Протягом літнього табору підлітки можуть отримувати специфічні навички, дотичні до теми (наприклад, першої домедичної допомоги, оцінки ризиків чи організації заходів в громаді). У зв’язку з цим співпраця з такими організаціями як Пласт, Товариство Червоного Хреста України, Школа безпеки, Українська академія лідерства тощо може бути плідною. 

Онлайн-ігри

Загальновідомо, що підлітки та молодь є найактивнішими гравцями. Однак важливо розуміти, що це не означає, що вони є більш відкритими для будь-яких запропонованих вами онлайн-ігор. Насправді вашим ініціативам доведеться конкурувати за увагу зі звичайними комерційними іграми. Підлітки та молодь як активні споживачі комерційних ігор є більш вимогливими, тому легкі та примітивні ігри (тобто тематичні онлайн-кросворди чи головоломки) навряд чи зможуть їх захопити. Якщо ви хочете зацікавити їх та побачити відданість темі пожежної безпеки, ви повинні бути більш креативними. Нижче ми наводимо кілька прикладів, що можна спробувати. 

Використання популярної комерційної гри іншим способом. Наприклад, ви можете попросити учасників такої активності спроектувати безпечний будинок у грі-симуляторі життя Sims або визначити небезпечні зони на мапі в Counter Strike, або розпочати, а потім загасити вогонь у Fortnite, або побудувати пожежне депо у Minecraft. До речі, з’являється все більше і більше випадків, коли віртуальна реальність у певних іграх використовується у реальному житті. Наприклад, Репортери без кордонів побудували Нецензуровану Бібліотеку у Minecraft, відтак кожен може отримати доступ до їхніх документів

Останні практики під час спалаху пандемії COVID-19 показують, що онлайн-ігри можуть бути також чудовою платформою для взаємодії. Венчурні інвестори та ІТ-бізнес проводять ділові зустрічі та нетворкінг у Fortnite, тоді як редакційні колективи використовують Red Dead Redemption 2 або Minecraft для зустрічей команди. Ці платформи можуть також використовуватися для організації, наприклад, зустрічей з підлітками з питань пожежної безпеки, або вчителі можуть використовувати віртуальний світ для організації віртуальних квестів, де учасники повинні, наприклад, знайти інформацію про запобігання.

Також нові технології приносять нову якість відеоігор. Наприклад, новий симулятор роботи пожежника Firefighting Simulator забезпечує ігровий процес з ефектом присутності. Самоврядування громади може організувати придбання ліцензій на використання подібних стимуляторів для місцевої молодіжної пожежної команди, аби зацікавити їх темою пожежогасіння. Також може зацікавитись у такій співпраці бізнес, який займається постачанням обладнання для технології віртуальної реальності.

Конкурс вуличного мистецтва (графіті)

В якості альтернативи конкурсу малюнків місцеве самоврядування може заснувати конкурс вуличного мистецтва для підлітків та молоді. Це сприймається як «крутіша» ініціатива, ніж нудний конкурс малюнків, а також може направити пустотливу чи хуліганську поведінку у творчу сферу. Більше того, вуличне мистецтво зараз вважається сучасним і популярним мистецьким жанром і може позитивно впливати на ландшафт громади. Наприклад, громада може присвятити одну стіну місцевої школи, громадського центру, пожежного депо або навіть сільської (міської) ради для вуличного мистецтва з соціальних питань, включаючи пожежну безпеку. Кращі пропозиції малюються на призначеній для цього стіні. Подібні ініціативи, але не пов’язані з пожежною безпекою, вже проводяться в Україні. Наприклад, Нова Каховка та Миргород проводили такий конкурс за фінансової підтримки ЄС та USAID. Таким чином, міцне позиціонування такої ініціативи може принести додаткові ресурси для її реалізації. Крім того, така ініціатива може підтримуватися та співфінансуватися підприємствами як їхня діяльність з корпоративної соціальної відповідальності чи маркетингова інтервенція. Нижче ми наводимо кілька прикладних прикладів, як це може виглядати при належній реалізації. 

Тематичні розумові ігри / квести

Враховуючи недавню зростаючу популярність гри «Що? Де? Коли?» як опцію для відпочинку, ми можемо припустити, що розумові ігри отримали друге дихання. Однак тут маємо наголосити, що розумові ігри чи брейн-ринги для підлітків і молоді не мають бути дитячими. Якщо ви хочете залучити цю цільову групу, така активність має бути певним викликом. З іншого боку, все-таки цей виклик має бути досяжним для подолання, аби не відвернути їх від участі. Насправді цей інструмент вже активно використовується в проекті Нова українська школа (НУШ) (наприклад, використання сервісу Kahoot під час уроків), тому його можна легко інкорпорувати в кампанію з профілактики пожеж. 

Якщо говорити за квести, то організатори кампаній з підвищення обізнаності можуть використовувати вже розроблені матеріали. Наприклад, настільна гра Ріскленд також включає сценарій для квесту, який передбачає виконання різних завдань та відповіді на питання на кожній станції. Сценарій було протестовано у Мереф’янській громаді. Запис їхнього квесту надається за QR-кодом.

Тренінги / симуляції / пожежно-прикладний спорт

Іншим корисним інструментом для підвищення обізнаності є тренінги. Місцеве самоврядування може включати у їхній програми різноманітні теми дял місцевих тренінгів, які впливають на сприйняття безпеки в громаді. 

Теми, які охоплюються тренінгами, можуть варіюватися від поведінки вогню та пожежогасіння до базових навичок першої домедичної допомоги та управління ризиками. Також варто подумати про організацію інтегрованих тренінгів. Наприклад, громада може організовувати курс управління проектами для молоді, але використовувати у навчанні кейси, пов'язані з пожежною безпекою чи цивільним захистом під час навчання. Таким чином кількість таких комбінацій є величезною: навички публічних виступів + теми цивільного захисту у виступах, просунуті уроки математики + розрахунки щодо управління ризиками і так далі.

Варто зауважити, що після тренінгів слід проводити оцінку знань, аби організатори розуміли, який матеріал краще засвоївся (якщо засвоївся взагалі). Це допомагає організаторам краще планувати наступні заходи, пристосовувати програму до потреб учасників і оцінювати якість роботи тренерів чи якість навчальних матеріалів. Для цієї мети можуть використовуватись тестові питання чи форми зворотного зв’язку. Також інколи організатори тренінгів проводять фокус-групи чи інтерв’ю з учасниками після тренінгу.

Якщо говорити про симуляції чи пожежні тренування, то вони є доволі популярними в Україні серед пожежних частин Державної служби з надзвичайних ситуацій, однак рідше серед місцевих пожежних команд. Ці заходи, хоча і орієнтовані більше на відпрацювання навичок пожежної команди, можуть також бути потужним заходом залучення населення, особливо, якщо організатори додадуть трохи елементів шоу до пожежних тренувань (як на малюнку нижче) або якщо залучать підлітків як учасників тренувань

Ще один варіант залучення підлітків та молоді – це організація місцевого клубу пожежно-прикладного спорту. Цей вид спорту є доволі складним, але вражаючим, і може зацікавити багатьох хлопців та дівчат. Пожежно-прикладний спорт в Україні є досить розвиненим, різні команди регулярно відправляють своїх делегатів на змагання, в тому числі і міжнародні. Так, збірна України двічі вигравала світовий чемпіонат з пожежно-прикладного спорту та тричі посідала 2 та 3 місця2 . У зв’язку з цим, у разі зацікавлення такою діяльністю громада може звернутися до Федерації пожежноприкладного спорту України для отримання інформації про тренерів, тренувальні табори, необхідне обладнання тощо. На наступній сторінці ми надаємо посилання на веб-сайт федерації та коротке відео, зроблене Миколаївським управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій про один із конкурсів. 

Челенджі в соціальних мережах / відеоконтент

Потужність соціальних мереж добре відома і визнана. Останні дослідження показують, що кожна людина витрачає майже 2-3 години на день у соціальних мережах3 . Для молодого покоління ці оцінки є ще більшими. Завдяки інтеграції соціальних медіа у наше реальне життя ми не можемо опустити цей канал комунікації. Якщо пост у Facebook може призвести до політичних скандалів, чому він не може сприяти пожежній безпеці громади?

Однак тепер звичної онлайн-комунікації недостатньо. Є стільки інформації, що нудні повідомлення про правила пожежної безпеки ніхто не побачить. Тому тут ми можемо згадати більш привабливий інструмент – челенджі у соціальних мережах. Ви, ймовірно, чули хоча б про один із них (або навіть брали участь) – Ice Bucket Challenge, присвячений підвищенню обізнаності про аміотрофічний бічний склероз. Він був настільки популярним, що сотні зірок приєдналися до челенджу (тобто виклику), включаючи Білла Гейтса. Крім Ice Bucket Challenge є десятки інших викликів, смішних або присвячених благодійності чи підвищенню обізнаності (наприклад, кампанія Movember – негоління вусів протягом листопада для привернення уваги до раку, пов’язаного з чоловічими органами репродуктивної системи).

Так звані вірусні хештеги, фото чи відео можуть використовуватись для онлайнкампанії підвищення обізнаності. Тільки пригадайте недавні фото палаючого НотрДаму чи австралійських лісів, які поширювались, мабуть, кожною другою людиною. До речі про відео, на наступній сторінці ми надаємо посилання на декілька гарних прикладів. QR-код з блакитною рамкою веде до відео українською, розроблених українською ГО., інші коди – це приклади відео з кампаній: підвищення обізнаності в Британії «Вогонь вбиває», шведської пожежної служби та Британської асоціації серця.

Зверніть увагу, що відео з підвищення обізнаності не обов’язково мають бути надто серйозними. Наприклад, та ж Британська асоціація серця зображає як правильно робити серцево-легеневу реанімацію завдяки персонажам, які нагадують кримінальних авторитетів, і проводять її під пісню «Staying Alive»!  

Місцеві ґранти

Як ми згадували на початку цього розділу, підлітки та молодь – це та група, яка прагне до самостійності. Забезпечивши їх ресурсами, але встановивши узгоджені цілі та правила, ви можете досягти багато чого в їх залученні до теми. Наприклад, місцеве самоврядування може ініціювати місцеву ґрантову програму, присвячену запобіганню пожежам або підвищенню рівня обізнаності у сфері цивільного захисту (тобто безпека на воді, поведінка під час стихійних лих тощо). Частина фонду може бути виділена спеціально для місцевих молодіжних груп (навіть підлітків). Також місцеві пожежні команди можуть брати участь у такому конкурсі та отримати кошти, наприклад, на літній табір. На жаль, поки що в Україні не так багато випадків місцевого ґрунтування (не плутати з громадським бюджетом), тому громадам потрібно буде розробити власні процедури організації процесу.

Ґрантова програма із запобігання пожежам може бути питанням співпраці на регіональному рівні. Також варто розглянути варіант співпраці з ОДА чи бізнесами щодо спів фінансування ґрантового фонду. Така співпраця може бути цікавою для заводів та фабрик, страхових чи фармакологічних компаній, так як це доволі добре вписується у маркетингову кампанію у їхній сфері. 

Активності для підвищення обізнаності про пожежну безпеку: Дорослі

Дорослі громадяни, мабуть, є найбільшою цільовою групою щодо підвищення обізнаності. Оскільки це велика група людей, які є доволі різними, органам самоврядування рекомендується визначати цільові підгрупи для кожної комунікаційної інтервенції. У дорослих дуже різний темп життя, цінності та культурний фон, інтереси та захоплення, кількість вільного часу тощо. Ймовірно, вам не вдасться охопити всю цільову групу одним і тим же видом діяльності. З іншого боку, певні підгрупи можуть бути досить відкритими для різних активностей, включаючи ті, які були згадані для інших цільових груп. Наприклад, деякі дорослі братимуть участь у дитячих квестах або настільних іграх, якщо вони супроводжують дітей або беруть участь у тренінгах або симуляції разом з підлітками. Тому в цьому розділі ми не будемо дублювати інформацію стосовно попередніх можливих заходів, але варто пам’ятати, що багато згаданих раніше інтервенцій можуть підійти і для певних дорослих. 

Навчання тренерів / онлайн-курси

Як було згадано раніше, тренінги є одним із основних інструментів підвищення обізнаності. Хоча, якщо мова йде про залучення громадськості, то навчання тренерів є навіть кращим інструментом, і дорослі, очевидно, найбільше підходять для цього. Наприклад, органи самоврядування громади можуть підготувати місцевих жителів як тренерів з надання першої домедичної допомоги або перших дій під час надзвичайних ситуацій. Таким чином, громада набуває кваліфіковані кадри на місцях для розширення кампанії з підвищення обізнаності. Так, можна згадати практику Малоперещепинської громади. Група місцевих жителів брала участь у навчанні тренерів з надання першої допомоги, що проводила ГО «Захист патріотів», а потім ці тренери поширювали отримані знання підліткам в школах. Подібні випадки були у Широківській, Українській, Мереф’янській громадах та Ківерцях. Також перейдіть за QR-кодом вгорі, щоб ознайомитись з тим, як Лісовогринівецька громада організувала тренінги для своєї команди. 

Альтернативно громади можуть використовувати переваги технічного прогресу та організувати онлайн-навчання. Наразі існує не так багато тематичних навчальних продуктів українською, але ви можете ознайомитись з онлайн-курсом для добровільних пожежників від «Добровольці-вогнеборці» та ЕдЕра. Він складається з 6 модулів, які включають відео та анімовані ролики для повторення матеріалу. До речі, останні можна використовувати окремо, наприклад, для шкільних уроків.

Навчання тренерів зазвичай проводиться для людей, які мають час та бажання інвестувати свої зусилля у подальшу передачу знань. Може бути важко знайти таку кількість людей в одній громаді, аби організувати повноцінну навчальну групу, щоб витрати на навчання були співрозмірними бажаному результату. Таким чином, сусідні громади можуть співпрацювати у цьому напрямку. Також варто розглянути варіант подання заявки на співпрацю Товариству Червоного Хреста України щодо безкоштовних навчань або принаймні за зменшеною ціною. 

Соціальна реклама / Ініціатива “Пожежник на день”

Соціальна реклама ж доволі відомим інструментом в Україні. Їїї можна знайти всюди: в публічному транспорті, на бігбордах, листівках чи в інтернеті. Це доволі звичний засіб для пасивного підвищення обізнаності, хоча органам самоврядування варто розуміти, що соціальна реклама є в першу чергу рекламою, а характеристика «соціальна» йде слідом. Це значить, що вона має привертати увагу і враховувати цільову аудиторію. Певною мірою соціальна реклама конкурує з комерційною за увагу споживача. 

Гарним прикладом можна назвати польську кампанію “Stop pozarom traw” (Зупиніть паління трави). Вона є хворушливою, а інколи навіть шокуючою, з гарним емоційним візуальним повідомленням (приклади внизу сторінки праворуч). Дизайн реклами для України, який надається на цій сторінці, може бути завантажений через нижній QRкод. Інші коди ведуть до української соціальної відеореклами про добровільний пожежний рух та про ініціативу «Пожежник на день».

До речі, про цю ініціативу. Деякі місцеві пожежні команди пропонують громадянам приєднатись до команди на день та відчути на власному досвіді як виглядає їхня рутина. Це допомагає не тільки пропагувати повагу до професії, але і покращувати культуру запобігання через «сарафанне радіо.

Соціальна реклама / Ініціатива “Пожежник на день”

Рамки на фото профілю в соцмережах є , мабуть, найлегшим інструментом для підвищення обізнаності. Вони є безкоштовними або їхнє створення коштує зовсім небагато (якщо громада хоче створити власну рамку). Facebook вже зараз пропонує декілька варіантів на тему пожежної безпеки, в тому числі українською.

Тимчасові чи постійні рамки є корисними для нагадування іншим про певні теми. Це може бути висловлення вдячності пожежникам за їхню роботу або привернення уваги до стихійних лих чи надзвичайних ситуацій, які зараз відбуваються. Органам самоврядування варто пам’ятати про аксіому, що загалом людям подобається привертати увагу до, тому зацікавлені в оновленні фото своїх профілів чи створенні нових фотографій. Цей поведінковий шаблон (патерн) може бути використаний у кампанії з підвищення обізнаності. До речі, інший інструмент, який може бути корисним – фотозони. На сьогодні їх використовують майже на кожному заході: весілля, дні народження, фестивалі тощо. Громада може організувати яскраву тематичну фотозону, наприклад, біля пожежного депо, аби популяризувати це місце. Більше того, так звана Мистецька стіна пожежної безпеки, про які згадували у розділі про активності для дітей, може бути гарною фото зоною теж. Нижче ми надаємо жекілька прикладів фотозон, які були використані на Іграх вогнеборців в Києві. 

Ініціативи спільнокошту (краудфандингу)

Кожна активність та проект потребують ресурсів. У громад проектів так багато, що очевидно не вдається профінансувати усі. Часто брак коштів є основною причиною неорганізації якоїсь активності. На щастя, є інструмент, який може вирішити цю проблему в деяких випадках – краудфандинг. Краудфандинг – це механізм спільного фінансування певної ініціативи громадою. Хтось може сумніватися, що з економічним середовищем, яке ми маємо в Україні, це взагалі можливо. Частково це, звісно, правда, тому регулярний збір грошей серед місцевих жителів просто не буде працювати. Натомість варто розглянути варіант загорнути краудфандинг в якийсь інший захід. Наприклад, це можуть бути благодійні концерти, ярмарки, талант-шоу тощо. Вхідний квиток у таких випадках насправді є пожертвою для певної ініціативи. Тут ми хотіли б навести одну практику, яка впроваджувалася в Україні ще десятиліття тому, але вона все ще є актуальною. Sunday (Недільний) Борщ – колективний обід, коли організатори пропонують серію різних страв, під час подання яких місцеві активісти представляють свої ідеї чи проекти.

Зрештою, всі учасники голосують за проекти, які їм сподобались, а переможець бере всі зібрані гроші як капітал на реалізацію ідеї. Місцеве самоврядування може організовувати подібні заходи, наприклад, для фінансування молодіжних проектів щодо підвищення обізнаності з теми пожежної безпеки. Більше того, ці вечері можуть проходити у пожежному депо! Такі заходи не лише забезпечують ресурси для малих проектів, але й об’єднують громаду. 

Фестивалі та ярмарки

Громадські заходи відіграють вирішальну роль у соціалізації громади, формуванні її єдності та добросусідських стосунків. Крім того, як вже згадували, підвищення обізнаності має проявлятись не лише у серйозних та формальних ініціативах. Свято в громаді, як фестиваль чи ярмарок, але присвячений соціальній проблематиці (як пожежна безпека), може викликати прив’язку позитивних емоцій та спогадів до теми заходу. Насправді логіка, що стоїть за цим, схожа на ту, яку ми згадували про діяльність, орієнтовану на дітей. Ось кілька рекомендацій, які активності можуть бути включені до подібного заходу у вашій громаді: 

Станція барбекю: Усі люди люблять гарну їжу і де краще можна організувати станцію харчування на відкритому вогні як не на заході з пожежної безпеки? До речі, недільне барбекю є звичним заходом у місцевих пожежних депо в землі Рейнланд-Пфальц у Німеччині.

Тематичні конкурси малюнків крейдою для дітей.

Показовий виступ місцевої пожежної команди

Станція воркшопів. Воркшопи необов’язково мають стосуватись виключно пожежної безпеки. Вони можуть включати орігамі чи кулінарні майстер-класи, першу домедичну допомогу чи пожежогасіння – загалом будь-що.

Концерт місцевої музичної групи чи хору. Запрошення місцевих зірок може привернути увагу більшої кількості людей до заходу. Однак тут ми воліли б знову нагадати, що не рекомендуємо залучати дітей до виступу на сцені у таких випадках (якщо тільки вони справді не бажають цього самостійно, без тиску дорослих).

Танцювальна вечірка під водяним чи пінним душем з пожежних рукавів. Може бути особливо актуальною протягом спекотних літніх днів.

Аматорські змагання з пожежно-прикладного спорту. Спортивні змагання є доволі популярними на місцевих заходах, то чому б не присвятити їх темі пожежної безпеки? Усі перешкоди можуть бути спроектовані таким чином, що нетренованим людям не потрібно буде докладати надмірних зусиль.

Шоу наукових експериментів. Такі шоу завжди привертають увагу. Наприклад, місцеві вчителі хімії можуть показати як отримати «вибухову» піну з перекисі водню і миючого засобу! Гляньте на зображення праворуч.

Як бачите, захід з пожежної безпеки може бути (і навіть рекомендовано має бути) видовищним. Вауефект може змінити ставлення до теми з нудного до захопливого. Наприклад, штучний дим може використовуватись для імітації вогню чи можуть бути створені скульптури для спалювання як на фестивалі Burning Man (чи просто великі ватри). Організатори Ігор вогнеборців у Києві у 2018 створили великий поліетиленовий куб з безпечним димом як одну з перешкод для пожежного забігу. До речі, такі фестивалі проводились не тільки в столиці. Перший регіональний фестиваль, присвячений пожежній безпеці, був проведений у Лісових Гринівцях у 2019. 

Активності для підвищення обізнаності про пожежну безпеку: Старші

Люди похилого віку є досить специфічною та вразливою цільовою групою. Деякою мірою вони, мабуть, найскладніша аудиторія для підвищення обізнаності. Плануючи місцеву комунікаційну кампанію, місцеве самоврядування найчастіше орієнтується на канали масової комунікації, і найбільш доступними є соціальні мережі та інтернетресурси. У той же час зазвичай (і особливо в Україні) літні люди не є активними користувачами соціальних мереж чи інтернет-ресурсів. Таким чином, вони часто недостатньо поінформовані про громадські ініціативи, якщо вони не можуть отримувати інформацію іншими способами. Ця проблема є особливо гострою у випадку, коли люди похилого віку живуть самотніми або усамітнено, адже тоді стикаються з інформаційним вакуумом. З іншого боку, вони також відносяться до групи високого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, включаючи пожежі. Самотнє життя часто призводить до того, що їхні будинки / квартири захаращені речами, що збільшує небезпечність пожеж та перешкоджає виходу з дому. Проблеми зі здоров’ям, включаючи ослаблену пам’ять, також спричиняють для людей похилого віку додаткові ризики.. Загалом дослідження показують, що люди старші 65 років з не надто міцним здоров’ям мають більший ризик померти під час пожеж у житлах, адже частка цієї групи серед померлих від пожежі складає 32% (порівнюючи з 25% померлих у віковій групі 25-49 років, які відображають 42% усього населення)4 . В Україні відповідно до даних Державної служби статистики (які, на жаль, не відображають повну картину), диспропорційність частки померлих є навіть гіршою. У 2018 кількість померлих від пожеж чи диму у віці понад 65 років налічувало 464 людини з 1270 усіх зареєстрованих померлих або 36,5%5 . Ця ситуація вимагає особливої уваги місцевого самоврядування до цієї проблеми.   

Соціальна реклама

Соцреклама – це хороший спосіб надіслати певні повідомлення певній аудиторії. В той час коли вся комунікація швидко переходить у виключно онлайн, громадам не варто забувати про цільову групу, яка в соціальних мережах не надто присутня. Під час проектування комунікаційних заходів органи влади повинні включати додаткові «консервативні» канали, такі як плакати, бігборди, листівки тощо. Також варто адаптувати повідомлення та візуальну реалізацію реклами відповідно до цільової аудиторії. На жаль, поки що людей похилого віку рідко залучають до створення соціальної реклами в Україні. Як альтернативу, подивіться на плакат, підготовлений департаментом пожежної служби Массачусетса. Він є простим, без надзвичайного дизайну, але вирішує дуже специфічну проблему цільової аудиторії, що робить повідомлення більш особистим.

Соцпрацівники як агенти комунікації

Оскільки люди похилого віку часто є менш активними як в плані соціалізації, так і в мобільності, місцеве самоврядування може підготувати соціальних працівників як «агентів комунікації громади», аби вони могли передавати повідомлення в межах кампанії з підвищення обізнаності. Спілкування «від дверей до дверей» може бути ефективним, хоча головною умовою є те, що одержувачі повинні довіряти тим, хто має намір приїхати додому. Інша сторона монети – особиста безпека та безпека житла літніх людей. Місцеве самоврядування повинне надати соцпрацівникам достатньо підтверджень того, що вони діють від імені місцевої влади.

Що соцпрацівники можуть розповідати людям похилого віку?

Безпечна відстань від приладів для обігріву;

Рекомендації щодо високоризикової побутової техніки;

Порядок дій у випадку пожежі;

Поради як не забувати перевіряти газ, воду тощо.

Оскільки Україна дещо відстає від західних країн в плані запобігання пожежам, наразі не існує національної рекомендованої програми пожежної безпеки для осіб літнього віку. Тому ми просимо вас ознайомитись з програмою «Пам’ятай коли», яку проводить Національна асоціація протипожежного захисту США. Ви можете скористатись посібником, який надається за QR-кодом, і адаптувати зміст та матеріали для власних потреб. До речі, цей посібник містить також поради щодо домашніх візитів в рамках кампанії з підвищення обізнаності.

Громади можуть співпрацювати з Державною службою з надзвичайних ситуацій на моменті підготовки повідомлень для підвищення обізнаності. Державні пожежно-рятувальні частини володіють найбільш актуальною інформацією про джерела пожеж у житлах осіб літнього віку. Крім цього, пожежні інспектори можуть допомогти з навчанням соціальних працівників

Навчання самодопомозі

Люди похилого віку, які живуть одні, піддаються більшому ризику зіткнутися зі спонтанними проблемами зі здоров’ям, що зрештою може призвести до пожеж. Наприклад, серцевий напад, раптовий біль у хребті, удавлення їжею тощо можуть спричинити паніку та відволікти увагу від включених газових приладів чи кухонного посуду. Крім цього, підготовленість до ситуації має вирішальне значення в будь-якому випадку. Органи самоврядування можуть віднайти корисним організацію навчань чи навчальних матеріалів з самодопомоги (з точки зору надання першої домедичної допомоги), щоб допомогти людям літнього віку уникнути критичних станів. Такі матеріали можуть містити рекомендації, як самостійно виконувати маневр Хеймліха, як виявити інфаркт або інсульт і що робити в цьому випадку, як впоратися з сильною кровотечею тощо. 

Краудфандинг / громадські ініціативи

Оскільки люди похилого віку є однією з найбільш вразливих груп та зазвичай не можуть дозволити собі додаткові витрати на запобігання пожежам, місцеве самоврядування може розпочати громадську ініціативу для того, щоб допомогти їм з цим. Такі ініціативи можуть включати залучення волонтерів до організації регулярних перевірок газового побутового обладнання людей похилого віку, громадські прибирання (толоки) у будинках та на прибудинковій території самотніх осіб похилого віку, прикріплення кольорових стрічок на побутову техніку як нагадування про їхнє вимкнення,, краудфандинг для встановлення пожежної сигналізації тощо. Мета краудфандингу повністю залежить від потреб цільової групи у вашій громаді та відповідних ризиків.
До речі, говорячи про краудфандингові ініціативи, можемо навести приклад Американського Червоного Хреста, який збирає пожертви і встановлює на них безкоштовні пожежні сигналізації у домогосподарствах, які не можуть собі цього дозволити. Від початку ініціативи “Sound the Alarm. Save a life” («Запусти сигналізацію, збережи життя») вони назбирали гроші для 2 мільйонів пожежних сигналізацій, які зберегли майже 800 життів.