Василь Кундрик, консультант Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні

Завдяки внесеним змінам до Кодексу цивільного захисту України наприкінці 2022 року до суб’єктів, які можуть утворювати пожежно-рятувальні підрозділи для забезпечення добровільної пожежної охорони, було віднесено і громадські організації. Ці зміни наблизили нормативно-правове середовище в Україні до європейської моделі організації добровільного пожежного руху – із залученням неурядових організації – поширення якої й адвокатує Представництво Фонду міжнародної солідарності в Україні (далі – Представництво). В ході імплементації проєктів Представництво заохочувало органи місцевого самоврядування громад-учасниць залучати ініціативні групи, які б зголошувались створювати локальні громадські організації. Такі громадські організації в свою чергу ставали засновницями добровільних пожежних команд. Водночас в ході спілкування з представниками ініціативних груп озвучувались перестороги щодо навантаження щодо звітності неурядових організацій як одного з демотивуючих факторів створення локальних громадських організацій. Для подолання цих страхів пропонуємо до ознайомлення цей матеріал з коротким роз’ясненням про те, як звітуються громадські організації, які є засновниками добровільних пожежних команд.

Перше на чому варто наголосити: окремого звітування щодо створення добровільних пожежних команд для громадських організацій наразі не передбачено, тобто їм необхідно звітувати у загальному порядку щодо своєї статутної діяльності (однак діяльність, споріднена до пожежогасіння чи попередження пожеж, має бути відображеною у статуті). Найбільш ймовірно у добровільних пожежних команд регулярно запитуватимуть оперативну статистику та дані щодо виїздів на виклики, однак обмін такою інформацією відбувається на операційному рівні з Державною службою України з надзвичайних ситуацій і не є звітуванням. 

Відтак, якщо добровільна пожежна команда утворюється громадською організацією (ГО), яка вже функціонує, додаткового звітування не передбачено, і відповідальні особи ГО найбільш ймовірно вже обізнані про поточне звітування. 

Якщо громадська організація утворюється саме з метою подальшої організації добровільної пожежної команди, а ініціативна група не володіє інформацією про обов’язки звітування, які виникнуть після реєстрації ГО, і не мають досвіду з неурядовими організаціями, наступна інформація саме для неї. 

Варто одразу звернути увагу, що при реєстрації ГО доцільним є віднесення її до неприбуткових з моменту реєстрації. Це позбавить майбутніх клопотів з поданням ускладненої звітності за період без статусу неприбутковості та витрат час на перехід у відповідний статус. Для цього при реєстрації громадської організації у вигляді юридичної особи у заяві про реєстрацію необхідно включити сторінку 101 з відміченою позначкою про неприбутковість. 

Якщо громадська організація має статус неприбутковості, то відповідно до законодавства вона має звітувати за трьома напрямами: 

  1. Податкова звітність. Для неприбуткових громадських організацій передбачена річна звітність за визначеною формою «Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації», яку потрібно подавати до 28 лютого за попередній рік. З формою звіту можна ознайомитись тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0932-16#Text

Звіт заповнюється на підставі та у відповідності з даними бухгалтерського обліку та фінансових даних, а також договорів, первинних, розрахункових та інших облікових документів, пов’язаних зі здійсненням організацією її статутної діяльності – за правилами ведення бухгалтерського обліку, тобто за методом нарахування доходів та витрат (а не за касовим методом, що застосовується бюджетними установами) 

Важливо вчасно подавати звітність, оскільки неподання чи невчасне подання може привести до виключення з Реєстру неприбуткових організацій. На усі доходи організації (з вирахуванням витрат) в період, коли ГО буде не в реєстрі, нараховується податок на прибуток (станом на грудень 2024 року – 18%). Такого типу податки зазвичай не є дозволеними витратами за грантовими угодами (у випадку отримання коштів від міжнародних донорів), тому на покриття цієї помилки, у випадку її допущення, потрібно буде залучати інші кошти. Крім цього, часто донори не працюють з організаціями, які не мають статусу неприбутковості, тому збереження статусу неприбутковості є важливим для спроможності подальшого залучення коштів.  

Якщо ГО працюватиме з гуманітарною допомогою, то до річного звіту необхідно додавати спеціальний додаток. Також спрощена річна податкова звітність не звільняє неприбуткову організацію від подання інших видів звітних документів, пов’язаних з операційною діяльністю відповідно до вимог податкового законодавства, якщо виникають визначені для цього умови (наприклад, звіти та сплата податків за нерухоме майно у випадку наявності такого у власності; екологічний податок; у випадку залучення осіб до виконання деяких робіт на платній основі коштом ГО – звітування про сплату податку на доходи фізичних осіб та єдиного соціального внеску тощо).  

Якщо ГО протягом року не має жодних доходів, норми Податкового кодексу вказують на відсутність обов’язку подавати звіт, однак фахівцями зазвичай рекомендується все-таки подавати так звані «нульові» звіти, оскільки відсутність інформації у системі може бути сприйнята працівниками Державної податкової служби як прострочення звітування з автоматичним виключенням з Реєстру неприбуткових організацій. Після цього необхідно буде оскаржувати рішення та доводити, що доходів не було, а виключення було поспішним та безпідставним. 

  1. Фінансова звітність. Також для громадських організацій передбачена річна фінансова звітність, яку потрібно подавати за попередній рік також до 28 лютого. По суті ця звітність є додатком до податкового звіту, оскільки її неможливо подати без нього. Неприбуткові організації можуть використовувати спрощені форми звітності у складі балансу та звіту про фінансові результати. Також річну фінансову звітність в ті самі строки потрібно подати до органів статистики.

Якщо громадська організація починає відповідати критеріям середнього чи великого підприємництва (в частині оборотів коштів чи кількості працівників) – наприклад, громадська організація в якийсь момент стала асоціацією з великим штатом працівників, які виконуються проєкти на постійній основі, то їй необхідно подавати і квартальну фінансову звітність. Однак для абсолютної більшості громадських організацій це неактуально, оскільки йде мова про критерії щодо наявності більше 50-ти працівників та річного обороту понад 8 мільйонів євро. 

  1. Статистична звітність. Наостанок, громадські організації до 10 березня мають подавати звіт установленої форми на 2 сторінки про кількість членів, доходи та витрати організації до органів статистики. Крім цього, може бути запитувана інша статистична інформація. 

Підсумовуючи, звітування громадських організацій перед органами державної влади у загальному порядку полягає у поданні згаданих вище документів раз на рік, тому таке бюрократичне навантаження не є суттєвим порівняно з вигодами, які отримують добровільні пожежні команди, утворені на базі ГО: можливість залучати грантові кошти та благодійні пожертви без оподаткування, мати простіші процеси обліку витратних матеріалів порівняно з бюджетними установами, можливість адмініструвати організацію без створення штатних одиниць. Детальніше про переваги та недоліки різних організаційно-правових форм для утворення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони – в окремому матеріалі. 

Детальніший матеріал про звітування громадських організацій на порталі «Довідник громадського активіста» за посиланням: http://dovidnyk.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=344. 

Зверніть увагу, що дані у матеріалі за наданим посиланням оновлювались останній раз у 2018 році, тому цитовані норми варто перевіряти станом на дату перегляду матеріалу, однак загальний підхід до звітування залишається актуальним. 

Крім цього, можна ознайомитись з пам’яткою за посиланням: http://www.ucipr.org.ua/images/files/1896/1896_file.pdf  

Загалом Український незалежний центр політичних досліджень регулярно публікує інформацію щодо діяльності громадських організацій, тому їхній сайт може містити багато корисних новин та матеріалів. 

На завершення варто окремо наголосити, що надана інформація стосується звітності перед органами державної влади. У громадських організацій може виникати зобов’язання щодо звітності за отримані грантові кошти (у разі їх залучення). Ця звітність прив’язана до строків проєктів, залежить від умов донорів, має свої специфічні правила залежно від донора (наприклад, обмеження на купівлю товарів з ПДВ, обмеження на купівлю деяких товарів, специфічні процедури проведення закупівель, обов’язкові реквізити первинних бухгалтерських документів тощо) і умови звітності визначаються угодою з донором.  

Якщо Вас цікавить консультація щодо теми матеріалу, команда Представництва розгляне Ваш запит за контактами нижче:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *