В МЕЖАХ ПРОЄКТУ «ВОГНЕБОРЦІ. ЗМІЦНЕННЯ СПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ГРОМАД ШЛЯХОМ РОЗВИТКУ ДОБРОВІЛЬНИХ ПОЖЕЖНИХ КОМАНД»
Питання 1: На які фонди можна подавати проєктні заявки з метою розвитку ДПК?
Відповідь 1: Наразі немає окремого фонду, який цілеспрямовано опікується лише добровільними пожежними командами, однак тема розвитку добровільного пожежного руху стає більш цікавою для організацій, які розпоряджаються міжнародною технічною допомогою. Найбільшу кількість добровільних пожежних команд було підтримано Представництвом Фонду міжнародної солідарності в Україні, однак наразі організація не має відкритих конкурсів.
Також тему розвитку пожежної безпеки завдяки залученням добровольців підтримували: проєкт USAID ГОВЕРЛА, Фонд Східна Європа, проєкт Кімонікс «Фонд Партнерство за сильну Україну». Також розвиток спроможностей реагування на пожежі підтримував раніше Фонд швидкого реагування IREX. Водночас рекомендуємо не обмежувати свої пошуки назвами окремих організацій, а перевіряти пріоритети конкурсів проєктів абсолютно різних організацій, адже тема розвитку добровільної пожежної команди потрапляє і до категорії пожежної охорони, і гуртування суспільства, і розвитку громадянського суспільства в регіонах тощо.
Питання 2: Розглядаємо питання створення ДПК громадською організацією.
Відповідь 2: Чудовий вибір. Принагідно нагадуємо, що Представництво Фонду міжнародної солідарності в Україні опублікувало алгоритм створення ДПК на базі громадської організації з розробленими шаблонами документів. Ознайомитись можна за посиланням
Питання 3: Чи підлягають бронюванню особи, що будуть працювати в добровільному пожежному русі?
Відповідь 3: Ні, законодавством не передбачено можливостей для бронювання членів чи учасників добровільних пожежних команд. Принагідно нагадуємо, що між членами ДПК та самою командою немає трудових взаємовідносин, тому вони не вважаються працівниками. У випадку, якщо ДПК має деякі штатні посади, бронювання таких працівників здійснюється у загальному порядку, якщо організація, на базі якої створена ДПК, має право бронювати працівників.
Питання 4: Порядок утворення та функціонування пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони затверджений ПКМУ від 7 квітня 2023 р. № 314 не розкриває послідовності дій громадян, бажаючих створити даний підрозділ, органів місцевого самоврядування та місцевих і територіальних органів та підрозділів ДСНС України (за зразок можна взяти порядок створення та функціонування добровольчих формувань територіальних громад затверджених ПКМУ від 29 грудня 2021 р. № 1449).
Відповідь 4: Погоджуємось з коментарем. Власне, цю проблематику команда Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні представила на круглому столі “Організаційно-правові питання системи цивільного захисту, в тому числі добровільної пожежної охорони, під час перехідного періоду до європейської системи реагування” за участю представників профільного комітету Верховної Ради України 13.11.2023 р. Також необхідність внесення змін у зазначену постанову була озвучена на виїзному комітеті профільного комітету ВРУ 26.02.2024 р. та засіданнях робочої групи з розвитку законодавства щодо МПО та ДПО при ДСНС. До часу внесення змін до постанови ми пропонуємо територіальним громадам користуватись напрацюваннями Представництва FSM в Україні (шаблон положення підрозділу з прописаними процедурами, шаблони заяв та наказів про зарахування тощо).
Питання 5: Порядок підготовки, перепідготовки членів пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони, затверджений наказом МВС України 13.03.2023 № 184 не розкриває періодичність проведення перепідготовки.
Відповідь 5: Погоджуємось з коментарем. Більше того, наразі Представництву FSM в Україні невідомо про затверджені програми перепідготовки. Наша команда напрацювала концепцію змін до програми підготовки та перепідготовки та передала до ДСНС і наразі очікує зворотного зв’язку щодо неї.
Питання 6: Не розроблено та не затверджено на законодавчому рівні типовий статут пожежно-рятувального підрозділу для забезпечення діяльності ДПО.
Відповідь 6: Так, не розроблено. Водночас команда Представництва FSM в Україні підтримує гнучкий підхід до регулювання цього питання і вважає, що типовий статут не потрібен (може бути затверджений примірний, наприклад, як додаток до Постанови КМУ №314 від 07.04.2024). Представництво FSM в Україні розробило приклад положення пожежно-рятувального підрозділу для забезпечення діяльності ДПО та статуту громадської організації, які зазначені в алгоритмі.
Також проєкт USAID ГОВЕРЛА має опубліковані приклади положень ДПК, утворених у статусі комунальних організацій. Ви можете звернутись до них за отриманням відповідного документу.
Питання 7: Не розроблені та не затверджені на законодавчому рівні типові норми належності форменого та спеціального захисного одягу для членів ДПО.
Відповідь 7: Так, не розроблено. Однак на даному етапі формування додаткових вимог та норм ускладнить для органів місцевого самоврядування залучення ресурсів для створення добровільних пожежних команд (наприклад, захисного одягу, яке було у використанні, і передане як гуманітарна допомога). На нашу думку, більш ефективно поширювати практики належності одягу для членів ДПО через поширення комунікаційних матеріалів про громади, які мають знаки розрізнення для своїх команд. Крім цього, відсутність регулювання наразі дасть можливість командам експериментувати з самовираженням команди. Представництво FSM може вас проконсультувати щодо стандартного набору необхідного спорядження, якщо команда створюється за нашими стандартами: мін. 12 добровольців плюс пожежна машина та депо і оформлена як добровільна, а не місцева пожежна охорона. Для таких команд Програма «Вогнеборці» передбачає стандартизований зразок. Приклад можна побачити за цим посиланням.
Питання 8: Органи місцевого самоврядування не отримують державної дотації на створення та утримання пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення ДПО на зразок закладів освіти, охорони здоров’я, культури.
Відповідь 8: Ні, не отримують, хоча частина повноважень у сфері цивільного захисту є делегованими, а відтак мали б бути забезпечені механізми фінансування. Водночас у поточних умовах ми не вбачаємо, що дискусія про перерозподіл державних коштів може дати результат. При цьому, ми вважаємо, що її можна розпочинати стосовно моделювання ефективної системи на період відновлення. Однак принагідно звертаємо увагу, що створення та забезпечення діяльності пожежно-рятувальних підрозділів наразі віднесено до власних повноважень виконавчих органів місцевих рад.
Питання 9: Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону України “Про оренду державного та комунального майна” забороняється передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку, що суперечить вимогам п.14 ст. 63 Кодексу цивільного захисту України, п.23 “Порядку утворення та функціонування пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони” затвердженого Постановою КМУ від 7 квітня 2023 р. № 314. 7. Пунктом 3.2. “Правил пожежної безпеки в Україні”, що затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 забороняється використання пожежної техніки, у тому числі пожежного обладнання, інвентарю та інструменту, для господарських, виробничих та інших потреб, не пов’язаних з пожежогасінням або навчанням протипожежних формувань, що унеможливлює участь законним шляхом пожежно-рятувальних підрозділів ДПО в реагуванні на НС(П), ліквідації їх наслідків, демонстрації техніки та обладнання в навчальних закладах, установах, організаціях.
Відповідь 9: Команді Представництва FSM в Україні відомо про цю колізію у законодавстві. Пропозиції щодо її усунення були озвучені на виїзному комітеті профільного комітету ВРУ 26.02.2024 р. та засіданнях робочої групи з розвитку законодавства щодо МПО та ДПО при ДСНС. Водночас також було подано звернення для отримання роз’яснень до Міністерства юстиції України щодо цього питання. Хоча роз’яснення Мін’юсту не встановлюють правових норм, однак була надана відповідь, що за результатами аналізу норм ДПК можуть користуватись комунальним та державним майном «оскільки діяльність ДПК має ситуативний характер». Також Мін’юст звертає увагу, що відповідно до статті 15 Закону «Про оренду державного та комунального майна» надає можливість надавати комунальне майно в оренду без аукціону організаціям, які фінансуються з місцевого бюджету. Відповідно звертаємо Вашу увагу, що ця колізія є актуальною лише для випадків передачі комунального майна до ДПК, утворених на базі суб’єктів господарювання або громадських організацій.
Питання 10. Навчання членів ДПО дуже кошторисне. Під час військового стану, обмеження доходів громад, коли більша частина коштів направляється на підтримання обороноздатності країни, для більшості громад це неможливо виконати. Вирішення – внесення змін в існуючі нормативно-правові документи щодо підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації працівників МПО, членів ДПО, що на час дії воєнного стану та 90 (дев’яносто) днів після його закінчення підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації працівників МПО, членів ДПО здійснюється безкоштовно. На зразок реєстрації пожежних автомобілів по спрощеній формі, без зайвих платежів та зборів.
Відповідь 10: Ця пропозиція була озвучена на виїзному засіданні профільного комітету ВРУ 26.02.2024 р., однак наразі невідомо, чи вона розвинулась у певний проєкт змін до законодавства. Водночас з огляду на те, що наразі вартість підготовки становить близько 2500 грн (залежно від регіону) – для члена ДПК, та близько 7000 грн – для основного працівника МПК, загальна інвестиція на підготовку для однієї громади не перевищує 30 000 грн (що становить місячний фонд оплати праці 2 основних працівників МПК). Враховуючи практику активного розширення МПК на противагу ДПК, Представництво FSM в Україні вбачає такі витрати посильними для територіальних громад. Принагідно, також звертаємо увагу, що з усіх членів ДПК, які пройшли первинну підготовку, 90% осіб було навчено за кошти Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні.
Питання 11. Закріплення нормативно-правовими актами надання пожежно-рятувальним підрозділам ДПО радіочастоти однієї із пожежно-рятувальними підрозділами ДСНС України, з метою оперативного оповіщення даних підрозділів, встановлення та підтримання сталого зв’язку під час гасіння пожеж, реагування на надзвичайні ситуації (події) та ліквідації їх наслідків.
Відповідь 11: Ця пропозиція була озвучена на виїзному засіданні профільного комітету ВРУ 26.02.2024 р., однак наразі невідомо, чи вона розвинулась у певний проєкт змін до законодавства.
Питання 12. Чи фінансуються добровільні пожежні команди з бюджетів територіальних громад ? Якщо так, то які саме видатки?
Відповідь 12. Так, фінансуються. Створення та забезпечення діяльності пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони належить до власних повноважень виконавчих органів місцевих рад відповідно до статті 36-1 Закону України «Про місцеве самоврядування», а відтак однозначно можуть фінансуватись з місцевого бюджету. Витратам на забезпечення місцевої та пожежної охорони присвоєно код класифікатора бюджетних видатків 8130 (принагідно, також звертаємо увагу, що внесення змін до класифікатора бюджетних видатків для відображення добровільної пожежної охорони було здійснено за ініціативи Представництва FSM в Україні).
Питання 13. Фінансування ДПК.
Відповідь 13. Щодо фінансування ДПК з місцевого бюджету ознайомтесь з відповіддю 12. Крім цього, залежно від організаційно-правової форми ДПК, джерела фінансування можуть відрізнятись (наприклад, членські чи благодійні внески, гранти – для громадських організацій; дохід підприємства – для суб’єктів господарювання). Для більш детальної консультації зверніться, будь ласка, до представників Представництва FSM в Україні з більш деталізованим питанням.
Питання 14. Як мотивувати членів чи бажаючих стати членами ДПК під час війни в Україні?
Відповідь 14. Для розуміння найбільш ефективних способів мотивації потрібно розуміти аудиторію та специфіку конкретної територіальної громади (адже впливають соціально-демографічні, економічні чинники тощо). Найменше питань щодо мотивації є у віддалених населених пунктах, які розуміють гостроту проблеми щодо пожежної безпеки та необхідність взяти відповідальність у свої руки. У інших випадках – потрібно розуміти апелювання до якої мотивації буде більш доцільним (наприклад, відновлення історичної традиції, можливість активно допомогти країні в тилу, героїзація діяльності, локальні пільги, прохання про додаткове навантаження для заброньованих працівників місцевого самоврядування тощо). На жаль, немає єдиного “рецепту”.
Питання 15. Передача матеріально-технічних засобів від органів місцевого самоврядування громадським організаціям створених добровільними пожежними командами.
Відповідь 15. На жаль, однозначної практики щодо цього не сформовано, адже через колізію в законодавстві (див. питання 9) є ризик визнання передачі майна у користування незаконним. За нашими даними, рекомендуємо звернутись до Глухівської міської територіальної громади для обміну досвідом щодо такої практики або ж звернутись до команди Представництва FSM в Україні для організації детальнішої консультації з урахуванням специфіки перебування різного майна на балансі певних організацій саме у Вашому випадку.
Проєкт “Вогнеборці. Зміцнення спроможності українських громад шляхом розвитку добровільних пожежних команд” реалізовується за фінансової підтримки Програми польської співпраці у сфері розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща, а також Офісу Координатора програм допомоги США в Європі та Євразії Державного департаменту США в рамках 10-го раунду програми “Development Cooperation Partnership Program”