Формулювання статті 63 Кодексу цивільного захисту України сприяє різноманітному трактуванню норми щодо можливих організаційно-правових форм. У окремому матеріалі ми детально розбирали усі можливі та неможливі форми утворення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони (далі – ПРП ДПО) залежно від суб’єкта утворення.

Попри те, що законодавство передбачає трьох суб’єктів утворення ПРП ДПО (органи місцевого самоврядування, громадські організації та суб’єкти господарювання) на практиці, якщо очікується, що підрозділ обслуговуватиме частину території громади, у процес так чи інакше завжди включене місцеве самоврядування. Це є органічним, адже саме воно відповідає за організацію пожежної безпеки в громаді та координацію місцевих сил цивільного захисту.

Однак у громад часто поставало питання: чи можливо ПРП ДПО утворювати лише у вигляді комунальної організації (як це випливає з трактування статті 63 та обмежень щодо меж та способу здійснення повноважень для суб’єктів публічної влади у Конституції України), чи також можна утворювати на базі комунальних підприємств (або ж ТОВ комунальної власності, коли перехідний період після скасування Господарського кодексу закінчиться)? Адже комунальні підприємства є суб’єктами господарювання і формально також можуть бути суб’єктами утворення ПРП ДПО. Тим паче, що у багатьох випадках така організаційно-правова форма може бути вигіднішою для громад, адже у комунальних підприємствах вже є керівник та бухгалтер, яких не потрібно додатково наймати. Водночас часто виникали питання: 

  • Чи обов’язково тоді начальником ПРП ДПО має стати директор підприємства, а відтак – чи має він тоді обов’язково ставати членом такого підрозділу?  
  • Чи можливо призначити начальником ПРП ДПО непрацівника підприємства? І якщо так, які є його межі повноважень? 
  • Як організувати створення підрозділу, аби до керівництва підприємства не виникало питань щодо використання коштів підприємства на утримання підрозділу? 

 

В ході консультаційної підтримки територіальних громад ми напрацювали першу версію шаблону положення про ПРП ДПО як структурного підпрозділу комунального підприємства та шаблону рішення про його утворення (якщо Органом управління виступає безпосередньо міська, селищна чи сільська рада).

Запрошуємо зацікавлені громади та експертів ознайомитись з напрацьованими документами. З огляду на певну експериментальність моделі також будемо вдячні за зворотний зв’язок та пропозиції чи зауваження, які можна направити на пошту: svitlana.neilenko@solidarityfund.pl